25 February, 2012

പരിഷ വാദ്യം


ഇന്ന് നാമ മാത്രമായിക്കൊണ്ടിരിക്കുന്ന ഒരു ക്ഷേത്ര കലയാണ്‌ പരിഷ വാദ്യം.ഇന്നുള്ള പഞ്ചവാദ്യത്തിന് ഇത്രയും പ്രാധാന്യം ഇല്ലാതിരുന്ന കാലത്ത്,പരിഷവാദ്യത്തിനായിരുന്നു പ്രാധാന്യം.
മധ്യകേരളത്തില്‍ ആദ്യ കാലത്ത് പ്രതിഷ്ഠ സമയത്തും ബ്രഹ്മ കലശം അഭിഷേകം ചെയ്യുന്ന സമയത്തും പരിഷ വാദ്യം ആയിരുന്നു പ്രധാനമായും കൊട്ടിയിരുന്നത്..കാലക്രമേണ അത് പഞ്ച വാദ്യത്തിന് വഴി മാറി കൊടുത്തു.
പരിഷ വാദ്യത്തില്‍ ഉപയോഗിക്കുന്ന വാദ്യങ്ങളില്‍ പ്രധാനം വീക്കന്‍ ചെണ്ട(അച്ഛന്‍ ചെണ്ട),തിമില,ശേങ്ങില,ഇലത്താളം ഇവയാണ്.കൂടാതെ കൊമ്പ്,കുഴല്‍ ഇവ അകമ്പടി സേവിക്കുന്നു.
പരിഷ വാദ്യത്തില്‍ കൊട്ടുകള്‍ കൃത്യമായി ചിട്ട ചെയ്തിട്ടുണ്ട്.ഇതില്‍ മനോധര്‍മം അനുവദനീയമല്ല.
രണ്ടു ഘട്ടങ്ങള്‍ ആണ് പരിഷ വാദ്യതിനുള്ളത്.ആദ്യത്തേത് ഒറ്റക്കോല്‍ ഇരികിട എന്ന ഏകതാളത്തിലുള്ള കൊട്ടുകള്‍ ആണ്.ഇതില്‍ വീക്കന്‍ ചെണ്ടയുടെ ഒരു കൊട്ട് കഴിഞ്ഞു അടുത്ത കൊട്ട് വരെ തിമിലക്കാര്‍ക്ക് 32 അക്ഷരവും കാലം മുറുകുമ്പോള്‍ യഥാക്രമം 16 അക്ഷരവും 8 അക്ഷരവും 4 അക്ഷരവും ആയി കൊട്ടാവുന്നതാണ്.4 അക്ഷരവമാവുന്ന സമയത്തിന് ഇരികിട എന്ന് പറയുന്നു.
രണ്ടാമത്തെ ഘട്ടം ചെണ്ടക്കൂറു എന്ന് പറയുന്ന ത്രിപുട താളത്തിലുള്ള കൊട്ടുകള്‍ ആണ്.ഇവ 28 ,14 ,7 ,3 .5 എന്നീ അക്ഷര കാലങ്ങളില്‍ 4 കാലങ്ങളില്‍ കൊട്ടി അവസാനം ഏകതാളത്തില്‍ നിര്‍ത്തുന്നു.


Parishavaadyam is a genre of percussion music that originated centuries back in Ramamangalam when Panchavadyam was not there in the main stream. In other words we can call Parisha Vaadyam "The Mother of Panchavadyam". Like Panchavadyam and all other Melams, Parishavaadyam is also characterised by a pyramid like rhythmic structure.

Parishavaadyam was being performed in southern and central Kerala during the "Prathishta" (placing) and at the time of "Abhisheka" of "Bramhakalasa". Later this place was occupied by Panchavadyam. Parishavaadyam comprises of instruments, mainly, Thimila, "Achan Chenda" ("Veekkan Chenda") and "Ilathalam" accompanied by wind instruments "Kombu", Kurumkuzhal and "Idakka".

In Parishavaadyam "Manodharma" (improvisation) is not applicable as the beats are pre-set.

There are two stages in Parishavaadyam. First is based on beats in 'Ekataala' known as "Ottakkol Irikida". Its pendulum beats in the first stage where the Thimila players can perform between the time of first and second beat in Achan Chenda. It can be in 32 'aksharakaala' (tempo) and as the tempo increases 16, 8 and 4 respectively. When it reaches 4 aksharakaala, it is known as "Irikida (Single beat of Achan Chenda followed by three beats in Thimila)".

The second stage is known as "Chendakkooru" which is based on "Triputa taala" and its 'aksharakaalas' are 28,14,7 and 3.5 respectively. Finally it ends in "Ekataala" like all other "Melams".

No comments:

Post a Comment